KÖPVILLKOR


VÅRT SORTIMENT

Sortimentet på Albrekts Gulds hemsida kan skilja sig från det i våra fysiska butiker. Vi fyller dock på med nya produkter kontinuerligt. Kontakta gärna vår kundservice eller besök din närmaste Albrekts Guld-butik om du inte hittar någon specifik vara online.


VÅRA ERBJUDANDEN OCH RABATTER

Erbjudanden gäller så långt lagret räcker om inte något annat anges. Erbjudanden och rabatter kan skilja sig mellan hemsidan och våra fysiska butiker.


PRODUKTVISNING

Vi kan inte garantera att färgen på våra produkter stämmer exakt med den verkliga färgen då färgåtergivningen kan variera beroende på datorns skärminställning. Bilderna på produkterna visas ej i verklig storlek. Se storleksinformation under "Info" som finns under varje produkt.


LAGERSALDO

Lagersaldot uppdateras flera gånger per dag. Vi reserverar oss för att lagersaldot kan avvika mellan uppdateringarna.


VÅRA PRISER

Samtliga priser är angivna i svenska kronor inklusive moms. Prisavvikelser och skillnad i priser för tilläggstjänster kan förekomma i förhållande mellan e-handeln och våra fysiska butiker.


PRISHISTORIK

På Albrekts Guld följer vi prisinformationslagen och vill vara transparenta mot dig som kund. Därför kan du se på varje vara vi säljer i e-handeln om den har en prishistorik de senaste 30 dagarna. Har en vara inte haft någon prishistorik de senaste 30 dagarna så står det istället ingenting. 


BETALNING

Som kund kan du betala din beställning via Klarna AB (”Klarna”), org.nr. 556737-0431, genom Klarna och de alternativ som där erbjuds: fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning och direktbetalning.


Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Betaltjänst utan vid behov, beroende av vilket betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig. När du är identifierad får du information från Klarna vilka betalningsalternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan variera från tid till annan.


Fakturorna skickas ut via e-post i samband med att ordern skickas från Albrekts Gulds e-handel. Fakturan gäller som kvitto på din order och i paketet skickas följesedel. Det fungerar som köpebevis (kvitto) tillsammans betald faktura.


Genom att ange eller efterfråga information i Klarna Betaltjänst godkänner du Idunas köpvillkor, denna integritetspolicy samt Klarna betaltjänsts användarvillkor och Klarnas användning av dina personuppgifter enligt vad som framgår i Klarnas användarvillkor, se följande länk: Klarnas villkor.

För mer information om Klarna Betaltjänst, använd följande kontaktuppgifter: telefon 08-120 120 10, info@klarna.se eller på Klarnas hemsida, klarna.se. Vid kontakt med Klarna använd kundnummer och personnummer.


Betalning med kontanter

Betalning i våra fysiska butiker kan ske bland annat genom kontantbetalning. Då är maxgränsen 

5 000kr. Vid beställning av smycken kan det förekomma att en handpenning måste lämnas. Detta görs i så fall vid beställningstillfället. Vid köp av beställningsvaror och presentkort kan ej dessa returneras. 


ÅLDERSGRÄNS

Albrekts Guld ingår enbart avtal med myndiga personer. För att handla i Albrekts Gulds hemsida måste du ha fyllt 18 år.


TRYCKFEL

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel och felprissättningar på hemsidan och förbehåller oss rätten att avslå ordrar.


FRAKT

Fraktkostnaden ligger på 49 kr inklusive moms när du handlar för under 500 kr på e-handeln. Vid köp över 500 kr är frakten gratis. Du kan alltid välja click & collect till butik som är gratis oavsett hur mycket du handlar för. Du kan också välja hemleverans för 92 kr inklusive moms. Vi kan för närvarande endast leverera till kunder i Sverige.


PRESENTINSLAGNING

Kostnaden för presentinslagning är 29 kr per vara. Kryssa i rutan Presentinslagning innan du lägger din vara i varukorgen. Då slår vi in din vara så den är färdig att ge bort.


LEVERANS MED POSTNORD - OMBUD

Dina beställda varor skickas med PostNord och hämtas på PostNords uthämtningsställe. Fraktkostnaden till ombud är 49 kr inklusive moms. Handlar du för över 500 kr är det fri frakt till ombud. Paketet ligger kvar i 7 dagar. Om du ej hämtar ut paketet blir du debiterad en avgift på 150 kr. Din leverans aviseras via SMS. Observera att du måste ha en giltig legitimation med dig för att hämta ut ditt paket, bud visar bådas legitimation.


LEVERANS MED POSTNORD – HEMLEVERANS

Hemleverans med Postnord kostar 92 kr. Vid val av hemleverans måste en kvittens ske i samband med leveransen annars kommer varan att skickas tillbaka. Observera att du måste visa upp en giltig legitimation för att få paketet, bud visar bådas legitimation.


ADRESSÄNDRING

Leverans sker endast till folkbokförd adress, ändring av leveransadress är inte möjlig. Att ändra namn eller mottagare på ditt paket i efterhand är inte möjligt.


LEVERANSTID

Beställningar skickas normalt från vårt lager dagen efter att din beställning är gjord. Normal leveranstid är då 2-5 arbetsdagar. För varor märkta "beställningsvara" är normal leveranstid 5-15 arbetsdagar. Om en vara skulle vara försenad eller saknas, kontaktar vi dig. Vid eventuella förseningar har du rätt att häva ditt köp.


OUTLÖSTA PAKET

Ditt paket ligger kvar 7 dagar på PosterNord:s uthämtningsställe och sedan skickas det tillbaka till Albrekts Guld. Om du inte hämtar ut ditt paket inom 7 dagar, debiterar vi dig en avgift på 150 kr inklusive moms för frakt och omkostnader. Om du har valt Click & Collect till någon av våra butiker finns paketet kvar i 14 dagar.


SKADADE PAKET

Vi står för transportrisken för de varor som skickas från vårt lager. Om ditt paket är skadat vid leverans tar du bilder på paketet och mejlar till vår kundtjänst. Du kan svara på din orderbekräftelse eller mejla webbshop@albrektsguld.se. Har du valt att få din beställning till en av våra butiker ser vi gärna att du öppnar paketet tillsammans med personalen om det är skadat..

Om en vara skulle saknas i din order så kommer vår kundtjänst att hjälpa dig.


ÅNGERRÄTT

På varor köpta i e-handeln har du 14 dagars ångerrätt från den dag du hämtat ut ditt paket. För att nyttja ångerrätten kontaktar du Albrekts Guld enklast genom att svara på din orderbekräftelse som du fick på mejl vid köpet eller mejla till info@albrektsguld.se, via brev, telefon eller vår chatt på hemsidan. Konsumentverkets ångerblankett hittar du här.


Har du som kund använt varan/varorna i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att prova dess egenskaper och funktion, är du skyldig att ersätta den värdeminskning som användningen har medfört. Återbetalning sker inom 14 dagar från det att varan mottagits av Albrekts guld. Du som kund, står även för eventuell returkostnad till e-handelns lager i Varberg.


432 32 VARBERG

Telefon: 0340 59 54 69


Ångerrätten gäller ej på graverade eller specialtillverkade varor. 


BYTEN OCH RETURER


Byte av vara i webbshop

Hos Albrekts Guld har du 30 dagars bytesrätt och öppet köp från den dag du hämtat ut ditt paket. Ett byte på en vara köpt i e-handeln behandlas som en retur, dvs. du returnerar produkten som du köpt och får pengar tillbaka inom 5 bankdagar från det att returen hanterats av vårt lager. Önskar du en ny vara gör du en ny beställning. För att varan ska kunna returneras måste den vara i väsentligt oförändrat skick, dvs oanvänd, hel och ren. Vissa av våra varor plomberas och plomberingen måste vara kvar för att bytet eller öppet köp ska kunna godkännas. Om du får en gåva med på köpet så ska även denna produkt returneras vid ev. retur. Om gåvan mot förmodan inte returneras förbehåller vi oss rätten att dra av gåvans värde från återbetalningen av din order.


Varor som du handlat i Albrekts Guld e-handel returneras till vårt lager. Du returnerar varan i samma förpackning som du mottog den i. Eventuella askar, förpackningar och tillbehör till varan ska också returneras i väsentligt oförändrat skick. Fyll i retursedeln som du fick med i ditt paket. 


Efter godkänd retur betalar vi tillbaka pengarna till dig. Returavgiften på 49 kr samt eventuell presentinslagning återbetalas inte. Vi hanterar din retur så snart som möjligt inom 14 dagar. Återbetalning sker med samma betalningssätt som vid köpet. Har du betalat med faktura kommer fakturan uppdateras inom 24 timmar. Har du betalat med direktbetalning som kort eller swish tar det upp till 5 bankdagar innan pengarna kommer in på ditt konto.


Byte av ringstorlekar kan göras i butik, tag med orderbekräftelse och ringen till närmsta butik så hjälper butiken dig. Gäller endast byte till samma artikel i annan storlek. Gäller ej beställningsvaror.


Byte av vara i fysisk butik

Hos Albrekts Guld har du 30 dagars bytesrätt och öppet köp från den dag du köpt din vara. För att varan ska kunna bytas måste den vara i väsentligt oförändrat skick, dvs oanvänd, hel och ren. Vissa av våra varor plomberas och plomberingen måste då vara kvar för att bytet ska kunna godkännas. Om varan är plomberad står detta med på kvittot. Ta alltid med originalkvitto.


Bytesrätt och öppet köp gäller ej specialbeställningar, graverade varor, presentkort, rea-varor rabatterade med mer än 30%, ringar från Schalins samt solitärsmycken med en diamant på 0,50 ct eller större, då det är beställningsvaror som tillverkas efter lagd beställning. 


KVALITETSKONTROLL FÖR DIAMANTSMYCKEN

För smycken med diamanter som är 0,15 ct eller större sker en kvalitetskontroll innan returen kan godkännas. Gäller för returer av köp gjorda i butik och på hemsidan.


INGEN BYTES-, RETURRÄTT ELLER ÖPPET KÖP FÖR SPECIALBESTÄLLDA, GRAVERADE VAROR SAMT VISSA REAVAROR

Bytesrätt och öppet köp gäller ej specialbeställningar, graverade varor, presentkort, rea-varor rabatterade med mer än 30%, ringar från Schalins samt solitärsmycken med en diamant på 0,50 ct eller större, då det är beställningsvaror som tillverkas efter lagd beställning.


BYTE AV VARA

Observera att byte av en vara hanteras som en retur. Du returnerar varan enligt ovanstående information. Sedan kan du göra en ny beställning på vår hemsida.


REKLAMATIONER

Om en vara är skadad eller felaktig ska du snarast möjligt kontakta oss innan du reklamerar dina varor. Reklamationer görs genom att kontakta kundservice på webbshop@albrektsguld.se eller i våra fysiska butiker. Väljer du att kontakta kundservice informerar de dig om hur du ska gå tillväga för att skicka varan till oss. Vi betalar tillbaka fraktkostnader vid godkänd reklamation. Du har som konsument 3 års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Om din reklamation medför ev. kostnader har du rätt till ersättning. Albrekts Guld löser inte ut returnerade varor mot postförskott. Väljer du i stället att kontakta en av våra fysiska butiker, ta med ditt kvitto eller din följesedel. Albrekts Guld följer Allmänna Reklamationsnämnden vid eventuella tvister.


Ladda ner din reklamationssedel HÄR.


GARANTI

När du handlar hos Albrekts Guld får du alltid 30 månaders garanti när det gäller tillverknings- och materialfel. Garantin täcker dock inte slitage, vårdlöst hanterande eller skada genom olyckshändelse. Garantin gäller endast om skötselföreskrifterna följts. Spara kvittot, det är ditt garantibevis.


30 månaders garanti gäller för dig som gjort köp september 2022 eller senare. Har du handlat innan dess så gäller 12 månaders garanti.


DATASKYDDSFÖRORDNINGEN - GDPR

Iduna AB i vilken guldkedjan ”Albrekts Guld” ingår värnar vi om en hög nivå av skydd för våra kunders personliga integritet. GDPR (General Data Protection Regulation) är en EU-förordning som började gälla i hela EU den 25 maj 2018. GDPR ersätter den svenska Personuppgiftslagen. Mycket är sig likt men kraven på hur företag får behandla kunders personuppgifter har skärps. Med anledning av GDPR har vi en integritetspolicy som mer utförligt beskriver hur vi sparar och analyserar personlig information. Något vi gör för att vår kommunikation ska vara så relevant och intressant som möjligt för våra kunder. För att ta del av vår integritetspolicy klicka på länken nedan.


Integritetspolicy